English (UK)Magyar (HU)
Angol-Amerikai Intézet
free templates joomla

Dr. habil Budai László professor emeritus - EKF - 2015.10.27. 16:00

A Pannon Egyetem MFTK Angol-Amerikai Intézete, valamint a MTA Veszprémi Területi Bizottsága Nyelv- és Irodalomtudományi Szakbizottságának Angol Munkabizottsága,

tisztelettel meghívja Önt következő előadására.

Az előadás ideje: 2015. október 27. (kedd) 16.00 óra

Az előadás helye: Pannon Egyetem, N 110-es terem

Előadó: Dr. habil Budai László professor emeritus - Eszterházy Károly Tanárképző Főiskola, Általános és Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék, Eger (1992 szeptemberétől másodállásban, majd 1993. március 1-jétől főállásban a Veszprémi Egyetemen tanított angol nyelvészetet docensi, majd 1997. július 1-jétől egyetemi tanári beosztásban. A 70. életévét betöltve, 2004-ben fejezte be tevékenységét a Veszprémi Egyetemen.)

 

Téma: A magyar mint idegen nyelv grammatikája – A Grammar of Hungarian as a Foreign Language

 Minden érdeklődőt szeretettel hívunk és várunk.

 

Veszprém, 2015. október 12.

 

Falussy Boglárka                                                                                        Forintos Éva

 

titkár                                                                                               mb. intézetigazgató

 

elnök

easi up logo

 

Dr. Maior Enikő (Partiumi Keresztény Egyetem) előadása - 2015.10.15. 10:00

A Pannon Egyetem MFTK Angol-Amerikai Intézete, valamint a MTA Veszprémi Területi Bizottsága Nyelv- és Irodalomtudományi Szakbizottságának Angol Munkabizottsága,

tisztelettel meghívja Önt következő előadására.

Az előadás ideje: 2015. október 15. (csütörtök) 10.00 óra

Az előadás helye: Pannon Egyetem, N 111-es terem

Előadó: Dr. Maior Enikő (Partiumi Keresztény Egyetem, BTK, Modern Nyelvek Tanszék, Nagyvárad, Románia)

 

Téma: Jewish American literature and the figure of the schlemiel

 

Minden érdeklődőt szeretettel hívunk és várunk.

 

Veszprém, 2015. október 12.

 

Falussy Boglárka                                                                                       Forintos Éva

 

titkár                                                                                               mb. intézetigazgató

easi up logo

 

 

Demonstrátorok - 2015/16 - I. félév

A 2015/2016-os tanév őszi félévében az Angol-Amerikai Intézet demonstrátorai:

Dér Kinga és

Győri Barnabás.

Gratulálunk!

easi up25 3 vp

Enikő Maior, PhD - Partium University - Oradea, Romania - Erasmus Guest Lecturer

EASI UP cordially invites all to

Dr. Enikő Maior's (Partium University, Oradea, Romania) lecture on

Jewish American Literature and the Figure of the Schlemiel

Time: 15 October 2015

Venue: Building N, Room N111

All are welcome.

easi up25 3 vp

 

 

EASA 13 Biennial Conference at EASI UP

EASI has the honour to host the 13 Biennial Conference of the European Association for Studies of Australia between 30 September 2015 - 3 October 2015 organized by English and American Studies Institute, University of Pannonia,  Topos - Journal of Space and Humanities  and Veszprém Regional Branch of the Hungarian Academy.

easi up25 3 vp

CFP

Australia as Topos: The Transformation of Australian Studies

We are delighted to announce that the University of Pannonia (Veszprém, Hungary), in cooperation with Topos – Bilingual Journal of Space and Humanities, will be hosting the 13th biannual international conference of the European Association for Studies on Australia (EASA) between 30 September and 3 October 2015.

The conference will provide an ideal venue for exploring Australia as a ‘topos’ in the academy and beyond, in ways that will seek to mobilize the manifold meanings of ‘topos’ as place, common place, and commonplace. The very fact that the discipline of Australian studies has constituted itself as a discrete branch of cultural studies, aggregating itself around self-contained and space-bound ideas of the nation, begs the question of biases possibly informing much research it has produced in the past, and points to the possibility of deconstructing today some of the foundational premises underlying the correlated discourses.

We propose therefore to reconsider the perspectives and practices endorsed by scholars and students of Australia, considering:

  1. the role played by geography, the ‘lie’ and the lure of the land, or indeed of any other cultural stereotype now felt to be clearly limiting, in the construction of a sense of national identity for Australians;
  2. the genealogy of nationalist ideologies and of rhetorical apparatuses centered on the valorization of blood, land and belonging;
  3. the political implications of the preoccupation with place apparent in many discursive elaborations of a sense of identity conceived in national terms;
  4. the history and the current fate of the myth of Australia as a ‘post-colonial’ nation, as well as the possibility that a post-colonizing agenda may sometimes be subliminally encoded in attempts at collective articulations of experience inspired by any ‘unitarian’ nationalist model;
  5. the methodological consequences for the discipline of ‘Australian studies’ if it must outgrow its own conceptual boundaries and problematize the constitutive appeal to a distinctively local font of knowledge and experience;
  6. the problematic centrality accorded to questions of cultural identity, displacing as they do other possible approaches within Australian studies;
  7. any subareas of research previously eclipsed in consequence of an identified erstwhile prominence of nationalist, geographic, identity-related modes of thinking.

The Conference will be a cross-disciplinary one and we shall consider papers on topics relating to any branch of ‘Australian studies’, including History, Literature, Culture, Film Studies, Cultural Anthropology, Media Studies, Architecture, Geography, Spatial Studies, Environment, Political Science, Indigenous Studies, Gender Studies, Linguistics, Translation Studies, Education, Sociology, Art History, Religion, Philosophy, Music — or indeed papers inscribed at any fertile crossroads between the aforementioned categories.

We envisage to group together the selected papers under the following rubrics:

  1. Interpreting the ‘topos’ of Australia (seen as place, common place, and commonplace);
  2. Problematizing mainstream immigration and integration policies;
  3. Diasporic ‘takes’ on so-called Australian identity;
  4. The exclusiveness of nationalist communities and arguments;
  5. Inherited responsibilities and the moral requirements of belonging;
  6. Transnational perspectives on Australian society and/or history;
  7. The ‘war’ on terror and the revival of nationalism;
  8. The crisis of the humanities and the future of ‘Australian studies’;
  9. Any other rubric that will suggest itself.

We are planning to publish selected papers in the peer-reviewed Topos – Bilingual Journal of Space and Humanities, as well as in EASA’s home journal JEASA, both in print and online.

The program:

EASA_2015_Conference_Program_with_Abstracts.pdf

The people:

Plenary Speakers

Inez BARANAY

Anthony GALL

Nathanael O’REILLY (on Academia.edu)

Eva PAPP

Participants

Ferenc ANDRÁS, University of Pannonia

Ágnes BALAJTHY, University of Debrecen

Inez BARANAY, artist, writer

Valérie-Anne BELLEFLAMME, University of Liège

Anne BREWSTER, University of New South Wales

Éva BÚS, University of Pannonia

David CALLAHAN, University of Aveiro

Vanessa CASTEJON, University Paris 13

Donna COATES, University of Calgary

Anna COLE, University of Brighton

Sándor CZEGLÉDI, University of Pannonia

Anna CZERWIŃSKA, Independent Scholar

Marc DELREZ, University of Liège

Éva FORINTOS, University of Pannonia

Tomasz GADZINA, Opole University

Anthony GALL, Szent István University

Cecilia GALL, Eötvös Loránd University

Dolores HERRERO, University of Zaragoza

Jennifer HOCKING, Monash University

András HOLLÓ, University of Pannonia

Martina HORAKOVA, Masaryk University

Ildikó HORTOBÁGYI, University of Pannonia

Andrea HÜBNER, Budapest Business School, Eötvös Loránd University

Beate JOSEPHI, University of Sydney

Rachel JOY, University of Melbourne

Nataša KAMPMARK, Independent Scholar

Peter KILROY, King's College, London

László KOCSIS, University of Pannonia

János KRISTÓF, University of Pannonia

Jaroslav KUSNIR, University of Presov

Julieanne LAMOND, Australian National University

Jan LENCZNAROWICZ, Jagiellonian University

Jorge López LÓPEZ, University of Salamanca

Norbert MISKOLCZI, University of Pannonia

Nathaneal O'REILLY, Texas Christian University

Jean PAGE, University of Lisbon

Éva PAPP, Australian National University

Ágnes POKOL-HAYHURST, University of Pannonia

Helga RAMSEY-KURZ, University of Innsbruck

Martin RENES, University of Barcelona

Catalina RIBAS SEGURA, University College Alberta Giménez, Universidad Pontificia Comillas

Mitchell ROLLS, University of Tasmania

María Del Pilar ROYO GRASA, University of Zaragoza

Sabine SAUTER, Eberhard Karls University, Tübingen

Jana ŠČIGULINSKÁ, Prešov University

Dominique SEVE, University of Le Havre

Andrea F. SZABÓ, University of Pannonia

Andrew TAYLOR, Edith Cowan University, Western Australia

Gabriella T. ESPÁK, University of Debrecen

Ágnes TÓTH, University of Debrecen

Prithvi VARATHARAJAN, University of Queensland

Main organisers

Éva FORINTOS

Andrea F. SZABÓ

Operative team

Éva BÚS

Sándor CZEGLÉDI

 Ildikó HORTOBÁGYI

Szilárd SZENTGYÖRGYI

Student volunteers

Kitti CILIKE

Kinga DÉR

Éva EGERVÁRI

Viktória KISS

Tímea KOVÁCS

Csaba KRÁR

Csilla MOLNÁR

László NÉMETH

Zsuzsanna SEBESTYÉN

Dénes SOLTI

Noémi SZABÓ

 

 

.

 

Demonstrátori pályázat a Pannon Egyetem Angol-Amerikai Intézetében

A Pannon Egyetem Angol-Amerikai Intézete a 2014/2015-ös tanév őszi félévére pályázatot hirdet intézeti demonstrátori feladatkör betöltésére.

A demonstrátorok – közvetlenül az intézetigazgató irányításával – közreműködnek az Angol-Amerikai Intézet oktató-, kutató- és szakmai-közéleti feladatainak ellátásában. Oktatási tevékenységet nem folytatnak, de könyvtári és internetes anyaggyűjtéssel, bibliográfiákkal, prezentációk készítésével stb. segítik az Intézet oktató- és kutatómunkáját. Részt vesznek továbbá tudományos konferenciák, rendezvények, valamint vendégelőadások szervezésében, az Intézet nemzetközi kapcsolatainak ápolásában és hazai szakmai-közéleti tevékenységének lebonyolításában is. A demonstrátori poszt egyben elősegíti azt is, hogy a hallgatók betekintést nyerjenek az Angol-Amerikai Intézet munkatársainak szakmai életébe és ezáltal saját pályafutásuk megalapozásához is támpontokat szerezhessenek. Intézetünk a 2014/2015-ös tanév őszi félévében négy demonstrátori helyet tud biztosítani; ezen négy demonstrátor a tevékenységéért szerény anyagi díjazásban (TÁMOP-pályázat révén 10.000 Ft/fő/hó) részesül.

Pályázhatnak: az Angol-Amerikai Intézet képzéseiben részt vevő hallgatók szakmai önéletrajzuk, motivációs levelük és a tanulmányi eredményüket igazoló dokumentumok benyújtásával.

A pályázat benyújtásának határideje: 2014. augusztus 27. (szerda), 9 óra

A pályázat benyújtásának helyszíne: a Pannon Egyetem Angol-Amerikai Intézetének titkársága (Veszprém, Egyetem u. 3.)

A megbízás időtartama: 2014. szeptember 1-jétől 2014. december 31-ig

A pályázat elbírálásánál előnyt jelent a legalább 4.00 tanulmányi átlag, második idegen nyelv funkcionális ismerete, a sokrétű számítógépes jártasság és a jó kommunikatív és szervezőkészség.

Veszprém, 2014. május 28.

 

Dr. Szentgyörgyi Szilárd

egyetemi docens

mb. intézetigazgató

Alkategóriák

Facebook